- Spasme

Spasme

Motorische klachten Spasmen, spasticiteit, stijfheid en krampen Als we rusten, zijn de spieren ontspannen. Om te bewegen of blijven staan spannen we de benodigde spieren aan. Andere spieren, die een tegenovergestelde beweging zouden veroorzaken, worden dan juist ontspannen. Hiervoor is een samenspel van de spieren nodig dat wordt geregeld door het zenuwstelsel. Bij spasticiteit is de spierspanning verhoogd ten gevolge van een stoornis in die gebieden van de hersenen die zorgen voor het bewegen. Bij MS kunnen deze verbindingen op langer termijn worden aangetast. Vaak zijn het de verbindingen naar de benen en/of voeten die zijn aangetast. altSpasmen Spasmen zijn een soort krampen in de spieren. Het zijn onwillekeurige verschijnselen die zich spontaan, buiten de wil om, onverwachts voor kunnen doen. Spasmen kunnen verscheidene minuten duren en gepaard gaan met flinke pijn. Spasmen kunnen geprovoceerd worden door gevoelsprikkels zoals pijn, warmte/koude, maar ook door de benen te bewegen of bij staan en lopen. De benen kunnen dan ineens gaan schokken en zelfs een volle blaas kan spasmen veroorzaken. Spasmen ziet men zelden of nooit in het begin van de ziekte en zijn niet specifiek voor MS. Spasmen komen ook bij andere neurologische aandoeningen voor die gepaard gaan met ruggenmergletsel. Bij een fysiotherapeutische behandeling zal geprobeerd worden zo rustig mogelijk de spieren te ontspannen. Door middel van oefeningen wordt zoveel mogelijk de beweeglijkheid van de gewrichten behouden. Overzicht van de klachten spierkramp die gepaard gaat met pijn stijfheid van de spieren plotseling ongewild bewegen van de ledematen Symptoommedicatie